Vi behöver tips på hur vi arbetar bättre med olika AI-modeller, skulle kunna kallas ChatGPT tips (gäller givitvis även andra AI-modeller än OpenAI:s ChatGPT). Jag har här beskrivit hur jag arbetat och testat olika generativa AI-modeller (på engelska). Jag har skrivit om hur man kan utvärdera olika AI-modeller med MMLU-nyckeltalet, samt, efter eget tycke, berättat vilken AI-modell som jag tycker är ”bäst” här. Eftersom jag är ekonom och ingenjör har jag med hjälp av AI skapat en ”konteringslek”, jag har beräknat lönsamheten för olika objekt, som t ex vindkraft och jag har med hjälp av AI beskrivit framtiden för controllers. Och jag har på Twitter/X mikrobloggat om ”nyaAI” och AI-verktyg. Allt detta har gjorts för att för mig själv visa på vad som händer inom AI området, men kanske är det ändå bättre att med hjälp av video visa på hur man kan använda AI-modeller på ett bra sätt. Jag har ännu inte gjort detta, men det finns bra videos på Youtube som visar hur vi kan jobba smartare och bättre med AI-modeller. Nedan visas några.

Jag bad AI Merlin sammanfatta AI Foundation:s video 36 ChatGPT Tips for Beinners in 2024 (Become a Pro!):

Discover the power of follow-up prompts in maximizing ChatGPT’s capabilities. By asking targeted questions, you can gain deeper insights and tailor ChatGPT’s responses to your specific needs. Renaming chat logs, utilizing custom instructions, and optimizing output formatting are key techniques for enhancing your interaction with ChatGPT. Additionally, with the forthcoming GPT 4, leveraging image-related capabilities and plug-ins will further enrich your experience. Learn how to create a GPT as a virtual assistant and explore niche categorization through ChatGPT’s AI Niche Tree. Lastly, ensure ethical considerations when utilizing ChatGPT for tasks such as language translation, document analysis, and SEO recommendations.