Skapa direktkontakt

Hur skapar vi kontakt med kollegor? Med mejl? Eller genom att ”gå över” (om det nu är möjligt). Möten kan ordnas irl eller via nätet. Kan man tänka sig att möten via nätet minst är lika bra som möten irl? Jag kan det. Jag har sedan 2015 arbetat mycket med Skype for business (ingår numera i Office 365) och Microsoft Teams. Nedan en bild av Skype:

Office365_med_Skype_business_bild_av_verktyget

När man har möten via Skype/Teams (nu finns även Zoom, som gör ung samma sak) så är det ofta inte nödvändigt att man ska se varandra. Speciellt inte om en part ska visa/berätta/föreläsa om något.

Det är möjligt att se vilka som är online innan man skickar ett meddelande eller ringer. Det är ”som att arbeta i samma rum”. Verktyg som Teams och Zoom kan användas för alla typer av möten, när man bara är två, eller flera hundra. När man väl fått kontakt är det lätt att dela skärm. Min erfarenhet är att det går lättare och snabbare att reda ut en fråga på detta sätt än att ”gå över till personen” – speciellt om man ändå ska reda ut en fråga, komma överens om struktur, eller formulera en slutsats, via en skärm.

Delarna i Microsofts Office 365 Business Premium:

vad_som_ingår_i_100kr_per_månad_paketet

Som nämnts så fungerar Microsoft Teams på ungefär samma sätt som  Skype för företag. Tjänsterna liknar varandra:

jfm_Skype_for-business_Microsoft_teams

Mer om vad som händer med nästa generation Skype för företag. Mer om hur Kontorskraft och Telia ser på Skype for business. Och en kort podcast (6 min) om Skype för företag och Teams.

Historia

2009 började videokonferensmarknaden kraftigt inta den skandinaviska regionen. Här kan man läsa att det var ett av de få tekniska verktyg vi nordbor var senare med än övriga världen och många hade svårt att förstå varför och hur just det kom sig. Kanske var det korrekt då organisationer som anamade de kraftigt prestandakrävande och kostsamma tekniken fick efter bara några år slänga ut produkterna i förmån för andra typer av verktyg. Jag minns själv videokonferensrum som användes flitigt 2011-2012.

Microsoft utvecklade sin egna infrastruktur Lync som var väldigt lik Skype men utan samma videofokus. 2011 köper Microsoft upp det fd. svenska bolaget Skype från en grupp investerare som tidigare köpt upp det från Ebay.

Små företag försökte arbeta med gratisversioner som Skype men inte bara för att de var gratis utan även för att de var hyffsat pålitliga och extremt portabla. Skulle man ha ett videomöte var det inte logiskt att man först var tvungen att ta sig till ett videokonferensrum för att ringa ett annat videokonferensrum.

2013 kommer första Lync verktyget med Skype’s videokvalitet och 2014 kommer nyheten om att Lync kommer byta namn till Skype for business / skype för företag.

2015-2017 hade jag chans att uppleva smidiga och effektiva möten med Skype för företag.

2018

2018 saknade ibland möjlighet att få direktkontakt, och att lägga ut föreläsningar, via onlinemöten och distansundervisning. Många skolor vittnar om ”teknikstrul”. Det har en längre tid funnits en grupp inom Lunds Universitet, som arbetat för ”Resfria möten” (kanske även för smidiga kontakter inom LU). Och det finns REMM – som verkar för ”resfria/digitala möten i myndigheter”, bl a genom webbmöten (som t ex via Skype for business/Teams/Zoom). Sedan 2016 deltar Lunds universitet i REMM.

2020 och framåt

Som vi alla nu vet så har coronaviruset fått gymnasieskolor och universitet att från och med 18 mars ägna sig åt distansundervisning i stor skala. Många skolor har redan Google classroom som lärplattform, nu får man lägga till verktyg som Teams och Zoom.

studera på distans

Självklart inte bra med virus i samhället. Men kanske kan man ändå se möjligheter med minskat resande och kanske får vi se en ökad struktur på en del av de möten och föreläsningar som nu hålls på distans. Plattformen ”Skola hemma” har bland annat publicerat en artikel om vad olika vetenskapliga källor säger om distansundervisning. De skriver bl a:

För att få bästa möjliga förutsättningar för distansundervisning menar forskningen att det är bra med ett starkt nätverk kring undervisningen. Det handlar om att kommunicera supportfunktioner till eleverna så de vet var och hur de kan få hjälp med tekniken. Forskningen har även visat på betydelsen av att elever kan få stöd i sin närmiljö vid distansundervisning. (källa)

Det finns säkert många goda exempel på skolor som kommit igång bra. En sådan skola är Schillerska i Göteborg. Här beskriver de hur de har lagt upp distansundervisningen. Malmö stad beskriver här sin sin på nätbaserad undervisning. Till sist en film hur det är möjligt att skapa uppgifter i classroom (källa):